lördag 3 januari 2015

Nu vänder vi blad...

... och ser framåt! Om man nu får lov att citera en mycket väl känd man? Oavsett vilket så läser vi "Januari 2015" på det nya bladet i almanackan. Och vi ser framåt, mot ett nytt trädgårdsår. Fyllt av nya möjligheter. Och utmaningar!

Årets första inlägg kommer passande nog att handla om just blad. Så som de ser ut i trädgården vid den här årstiden. Trista, vintertrötta blad kan man tänka. Men jag väljer att se dem som riktiga små tuffingar. Dessa blad som envist sitter kvar trots både frost och hårda vindar.  



Portugisisk lagerhägg.



Rödbladig perukbuske, 'Royal Purple'.



Hjärtbergenia, av okänd namnsort.



Buxbom 'Faulkner'.



Julros, namnsorten är okänd.



En annan julros, tyvärr lika anonym.



Vitblommande höstljung.
Erica gracilis på latin.


Det är min systerdotter Erika Dahlman som med sin kamera krupit nära några av bladen 
i min trädgård. Erika är sexton år och har sedan länge ett stort intresse för fotografering. 
Vill du se fler av hennes fina bilder så hittar du hennes fotogalleri här.

1 kommentar:

  1. Riktigt härligt inlägg! Var själv i bladtankar idag när jag strosade i mitt rätt döda landskap. Då finns det vintergröna och bok- och avenboksbladen som livar upp gråheten.

    /Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...