lördag 2 maj 2015

Ett år senare...

Idag för precis ett år sedan var det en varm och solig dag på västkusten och därför hade jag tagit cyklen den dryga milen in till centrala Göteborg när jag skulle träffa några kära vänner över en fika. När jag kom tillbaka slog jag mig ner i trappan i trädgården en stund, pustade ut och bara njöt. Solen var på väg ner bakom skogen och de allra sista solstrålarna dröjde sig kvar i körsbärsträdets lövverk och fick det att framstå som nästan självlysande.
 
Idag har vi haft soligt väder, men inte så särskilt varmt. Efter en stunds plockande i rabatterna på kvällskvisten satte jag mig ner i trappan, njöt av utsikten och fick syn på det upplysta körsbärsträdet. Snabbt gick jag in efter kameran och insåg först efter att bilden laddats ner på datorn att jag precis tagit en nästan identisk bild, som för ett år sedan. På samma dag och vid nästan samma tidpunkt...
 
Det får kanske bli en tradition: att fota trädgården, sedd från trappan, vid åttasnåret, på Filip-dagen den 2 maj. Det kan bli riktigt intressant på lite sikt...
 
 

 
Tänk så spännande att så småningom kunna jämföra skillnaderna. Mellan dessa två bilder syns visserligen ingen större skillnad i körsbärsträdets tillväxt, men det märks tydligt att våren var längre kommen förra året. För ett år sedan hade den japanska lönnens röda bladverk hunnit spricka ut, gräset hade hunnit bli grönare, men ligusterhäcken runt tomten var ännu inte nerklippt. To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...