lördag 20 september 2014

Planteringslördag


Lördag blir årets sista sommardag, kraxade olyckskorparna tidigare i veckan. Rätt eller fel, det återstår ju att se. Men oavsett vilket, så såg det ut att bli en helt underbar sensommarlördag i dag. Bäst att passa på att arbeta utomhus då, tänkte jag, när jag slog upp mina blå ett par timmar för tidigt. Första spadtaget togs därför redan vid niotiden i morse, medan det ännu var alldeles tyst och stilla i grannskapet. Septembersolen stod lågt och morgondaggen låg fortfarande kvar på växtligheten. En morgonstund med guld i mund!

En hel låda fylld av nyss hemkomna blomsterlökar skulle ner i jorden, växter skulle flyttas och ett gäng plantor skulle delas i flera mindre. Några nyinköpta växter stod dessutom i sina krukor och väntade på att bli planterade. Tidigare i veckan besöktes nämligen Nilssons plantskola i Kullavik. Vi behövde komplettera med ytterligare en ros till trädgården och jag tycker att de har det bästa utbudet av rosor i göteborgstrakten. 




Efter en stunds funderande tillsammans med kunnig hjälp, så blev det en modern buskros 'Romanze' som fick följa med hem. Önskemålet var en ros i passande storlek, som blommar lite senare på säsongen och som gärna var mustigt rosa. Bilen fylldes av härlig rosendoften på hemvägen och ännu så länge så känns det som om jag fick precis det jag sökte. Rosen står nu planterad mellan två andra rosor längs ett staket,  'Mamma Mia' och 'Duchesse de Montebello'. 





Äntligen har jag hittat en bra plats för några stjärnflockor! Har länge trånat efter denna så populära blomma, men har inte haft någon given plats. Förra helgen flyttades några plantor och som på beställning blev det en tom yta som behövde fyllas med en mellanhög, blommande perenn. Kom därför hem med tre plantor av den vita 'Star of billions' från plantskolan.



Kompletterade även ett befintligt bestånd av kaukasisk förgätmigej 'Jack Frost'. Men plantorna var pyttesmå och rätt dyra, så jag bestämde mig för att hålla igen lite på antalet nyinköp och istället dela några av de större plantorna jag redan har. För varje liten ny planta jag lyckades bända loss idag, så summerade jag i huvudet. 89 kronor + 89 kronor + 89 kronor + 89 kronor..... Beståndet ökade från 9 till 23 plantor på någon timme - om nu alla tar sig vill säga. Jösses vad pengar jag sparat idag! :)



Lite otåligt kanske, men dessutom köpte jag hem ännu en rosa sköldpaddsört för att dryga ut det befintliga beståndet ytterligare. Visst är den helt underbar så här års!

Är det nu en strålande fin lördag, kanske den sista med sommarvärme dessutom, så måste man ju passa på att utnyttja trädgårdens olika sittytor också. Japp, så fick det bli! Det togs många sköna kaffepauser idag, mellan grävandet och vattnandet! Så de flesta av blomsterlökarna får därför snällt vänta kvar i sina påsar ytterligare någon dag....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...