onsdag 3 december 2014

Tjolöholms slottsträdgård

Tjolöholms slott sägs vara en av Sveriges märkligaste byggnader och det är verkligen en plats som är lätt att fascineras av! Slottet är beläget på en stor halvö i Fjärås, 4 mil söder om Göteborg, med fin utsikt över havet. Det uppfördes av Blanche Dickson, nybliven änka efter den förmögne köpmannen James Fredrik Dickson, och stod färdigt 1904. 

Slottet ritades av arkitekten Lars Israel Wahlman och det var även han som ritade slottsträdgården och den omgivande slottsparken. Som barn tyckte jag det var väldigt spännande att kunna kliva i de stensatta trappor som fanns kvar på sina ställen längs de kilometerlånga promenadvägar i omgivningarna. Samma stentrappor som var avsedda för Blanche att kunna kliva i med sina långa kjolar. Minns mitt första besök inne på slottet, med skolan på lågstadiet. Och minns hur fascinerad jag varit av mammas berättelse om när hon som barn besökte sin faster Anna, som bodde i en av stugorna i slottets arbetarby. 

Tidigare i höstas gick min då 15-åriga systerdotter Erika en kvällspromenad genom slottsträdgården med sin kamera. Hon lyckades fånga stämningen runt slottet så fint att Tjolöholm hörde av sig till henne och bad att få använda sig av hennes bilder på deras bröllopsblogg.  

Nu är det min tur att få dela med mig av hennes stämningsfulla bilder från slottsträdgården. 









Vildvin på rymmen.



Utsikt genom valvet mot havet. 



Idegranshäckarna på parad i trädgårdens havssida.





 Soluret i närbild.



Badplatsen.




Visst tar hon fina bilder, min systerdotter Erika Dahlman!!

2 kommentarer:

  1. Jättefint! Tänkte försöka ta mig till julmarknaden på Tjolöholm, som jag har hört ska vara väldigt trevlig. /Camilla

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att Tjolöholm är förtrollande, åker gärna dit på utflykt vid olika årstider. Bilderna är härliga och stämningsfulla, idegranarna och muren täck med klockrankor gillar jag mest. Det är efter att jag såg muren blomma på förra årets julmarknad jag har börjat odla klockranka.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...