onsdag 6 maj 2015

Klot i tunna

Längs vår södergavel hade vi tidigare en rosenrabatt, men när vi gjorde om trädgården för två år sedan skapades där istället plats för en sittbänk. Där är särskilt skönt att slå sig ner i försommarsolen med en kopp kaffe i handen. När bänken kom på plats förra sommaren, märkte vi att plattytorna runt bänken behövde fyllas med någon grönska. Länge har vi sedan klurat på vad som skulle passa bäst. Det behöver vara något som tål starkt solljus och gärna något som vi kan ha stående kvar på plats året runt. Vi har rådfrågat hos åtskilliga plantskolor och många har faktiskt rekommenderat tall. En växt som jag förknippar med 70-talsplanteringar, men vid närmare anblick av utbudet så finns det väldigt mycket snyggt att välja på. Snyggt, men ofta även riktigt dyrt. När vi äntligen kom till ett beslut häromveckan, sa plånboken nej tack till ett par olika otroligt fräcka tallar. Ett formklippt idegransklot fick istället följa med oss hem från plantskolan, det passade bättre in i vår budget. Jag gillar färgkombinationen zinkfärgat och mörkgrönt och jag är faktiskt riktigt nöjd med hur det blev. I tunnan bredvid idegransklotet växer tre nedklippta ligusterplantor, som blev över då vi planterade vår häck. Tanken är att forma även dessa växter till ett klot på lite sikt.



Alldeles intill de två tunnorna står nu även en hink med en yvig och frodigt grön daglilja. Kanske får den stå kvar hela sommaren och kanske kompletterar vi med ytterligare lite säsongsfint...

2 kommentarer:

  1. Jag tycker barrväxter är lika fint som någonting annat. Jag blir lite putt när det pratasom "inne" och "ute" i modesammanhang. Jag ska definitivt sätta fler barrväxter i min trädgård.
    Zinkbaljor/krukor är fint.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Idegran är såå underskattad! Det var ett jättebra val till kruka på en solig plats, den tål torka bra. De dyra tallalternativen hade jag heller inte vågat, de nya tallarna sägs vara långsamväxande, men är inte beprövade. Många sägs ha blivit överraskade av deras växtkraft. En idegran kan du alltid hålla kort. Min absoluta älskling i min trädgård är en frösådd idegran som jag har stammat upp och format till en boll under 10 års tid. Det är visserligen en kombination av skönhet och affektionsvärde, men den är lika fin på årets alla dagar. Inte en enda dålig dag! Det har fått mig att ta vara på alla fröplantor som jag hittar i trädgården, det blev en passion. Och nu har jag upptäckt lång- och kortbladiga varianter, gulbladiga och så vidare. Svåra att få tag i dock, tyvärr.
    Kram och trevlig helg
    Marta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...