söndag 6 juli 2014

I år satte jag min första potatis

Jag är i stort sett uppvuxen på hemmaodlade grönsaker och kanske potatis i synnerhet. Men först i år gav jag mig på att odla min egen potatis. Min kära mamma var snäll och delade med sig av några sättpotatis. Efter en sagolik matupplevelse i Moseldalen förra sommaren var vi egentligen på jakt efter en sort som hette Annabelle. Men något hade tydligen gått fel i förra årets skörd, så den fanns inte att tillgå som sättpotatis i år. Istället valde vi mammas favoritsort Amandine och Maris Peer, en sort som vi hade läste gott om.


24 april sattes sex sättpotatisar i de nysnickrade planteringslådorna, 
tre av sorten Amandine och tre av sorten Maris Peer.



En månad senare, var det kupat för andra gången.



Till midsommarhelgen slog de första blommorna ut.



Och i går var det premiär! Vilken häftig känsla!
Den första amandineplantan togs upp och vågen visade så småningom på hela 2,0 kg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...