torsdag 31 juli 2014

Recept på ruccolapesto.


I våras sådde jag en halv påse ruccolafrön av sorten 'Dragons Tounge' från Lord Nelson (eller sandsenap som den också kallas på påsen). Jag fick dessutom några småplantor av min mamma som hon tyckte stod i vägen i hennes trädgårdsland. Togs tacksamt emot, för det är ju gott med ruccola tänkte jag! 



Ett par månade senare fick jag aktivt börja söka efter receptförslag på vad man kan göra av ruccola. Har nu provat ruccola i olika sallader och ruccola i ljumma färskpotatissallader. Ruccola i pajer och ruccola i pesto. Men familjen ber om större variation, så hjälp mig gärna med tips. Vad gör ni för gott med ruccola? Lämna gärna dina tips i en kommentar efter inlägget!

Häromkvällen när det grillades passade jag på att fotografera ruccolapeston, en nyhet på menyn hos oss i sommar och en av våra absoluta ruccolafavoriter. Enkel att göra och en riktig höjdare som tillbehör till både nöt- och fläskkött. Stek eller grilla gärna några champinjoner samtidigt, peston gifter sig smakmässigt väldigt bra med svampen!




RUCCOLAPESTO

Ingredienser till 4-5 personer.

50 g ruccola
1 dl olivolja
1/2 dl grovriven parmesanost
1/2 dl pinjenötter
2-3 tsk finhackad röd chili (anpassa efter egen smak)
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar

Börja med att rosta pinjenötterna i en torr stekpanna och låt dem svalna.
Mixa samman ingredienserna i en mixer. Klart att servera. 

Håller sig några dagar i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...